Smart sekk for oppbevaring

Da familien økte fra to til tre, konstruerte Kim Stian Bråstad (33) en pakkesekk. Bag-it easy skal gjøre det lettere å oppbevare og å utnytte lagringsplassen bedre.

Med egenutviklet pakkesekk blir jobben med transport av en barnevogn enkel for gründer Kim Stian Bråstad. Alle foto: Mariann Tvete

Mariann Tvete

Publisert: 05.02.19, 18:50

Oppdatert: 05.02.19, 18:50

Del

Emneord til denne artikkelen

Næringsliv

Sunndal. Gründeren fra Ålvundfjord sitter på gulvet, han skal pakke ned bagen til barnevogna. Enkelt og raskt legges bagen på plass, reimene på sekken strammes. så er den klar for lagring eller transport.

– Det er bare fantasien som begrenser hva du kan lagre i pakkesekken. Jeg utviklet den for enkelt å kunne oppbevare de litt større tingene på en god måte, sier Kim Stian Bråstad.

Han og kona bodde på 70 kvadratmeter i Trondheim. Selv med tre boder ble det fort trangt når mye utstyr skulle lagres. Spesielt etter at de fikk sitt første barn. Bråstad liker både orden og det å ta vare på ting på en god måte.


Med 400 liter pakkevolum er det god plass til en barnevogn.

 

– Mye av det folk lagrer, blir kastet når det tas fram igjen. Det kan ha støvet ned, eller blitt skadet etter utallige flyttinger rundt i boden eller på loftet. Mange pakker i plastsekker, eller digre presenninger som må tapes eller knytes sammen. Det slipper folk om de velger Bag-it easy, reklamerer Bråstad.


Sammenbrettet tar ikke pakkeposen på 1,2 ganger 2 meter mye plass.

 

Sekken tilpasses hver enkelt ting som skal lagres.

Kim Stian Bråstad, gründer

Stort savn

Pakkesekken lanseres 15. mars i år, foreløpig i en størrelse. Snart vil både small og large også komme på markedet. Den største skal kunne romme en sykkel eller en treseter sofa.

– Da vi skulle spare utstyret etter første barnet, begynte jeg å lette etter gode oppbevaringsordninger. Det fant jeg ikke, da startet jeg å tegne og lage skisser til en egen type sekk. Prototypen var hjemmelaget og ble sydd av svigermor, sier han med en liten latter.


Når reimene strammes i både lengde- og bredderetning holdes innholdet godt på plass.

 

Fra idé til ferdig produkt har det gått med mange timer. Det har vært en del prøving og feiling, venner har fått teste sekken, for å komme med nyttige tilbakemeldinger.

Smart løsning

– Jeg er spent på tilbakemeldingene når den nå kommer på markedet, sier Bråstad.

Det er ikke lenger svigermor som syr, sekkene blir produsert i Kina i tekstilet vannavvisende nylon.

Gründeren har hatt et tett utviklingssamarbeid med Gausdal Sewing Industry (GSI), de er blant landets ledende produsenter av produkter og komponenter basert på søm.

Innflytter

erfekt bakgrunn

På et lite sted er det alltid bra når noen flytter til. Enda bedre er det når tilflytteren er en gründer. Foreløpig er Bag-it easy et altoppslukende fritidsprosjekt for Bråstad. Drømmen er at pakkeposen kan skape arbeidsplasser lokalt.

Bråstad er utdannet siviløkonom, med fordypning i markedsføring. I Trondheim jobbet han åtte år som bedriftsrådgiver i Danske Bank. Nå jobber han som prosjektleder og rådgiver i Sunndal Næringsselskap, som bidrar til etablering av nye bedrifter og utvikling av eksisterende virksomheter.

– Min erfaring som gründer kommer godt med i jobben, det gjør at jeg enkelt kan sette meg inn i hva andre opplever, sier han.


Kraftige reimer for stramming, festes enkelt med store klikkfester.

 

I høst startet han en nettbutikk, med forhåndssalg.

Ifølge fylkesstatistikken var Sunndal den kommunen på Nordmøre med størst vekst i antall nyetableringer i 2017. Med støtte fra Sunndal Næringsselskap ble det i 2017 og 2018 etablert 32 nye bedrifter.

Jobber videre

Prosessen fra behov til idé og ferdig produkt har tatt om lag tre år, og enormt mange timer. Sparekontoen har fått merke at det er en gründer i familien. Bråstad er glad for etablerertilskuddet på 30.000 kroner han fikk fra næringsselskapet. I tillegg startet han i januar en kampanje med crowfounding eller folkefonding med DNBs startskudd.no. Her håper han at frivillige vil være med å gi et bidrag, så han kan jobbe videre med utvikling av pakkeposen.


Gründeren bak Bag-it easy håper å kunne selge pakkeposen også på det internasjonale markedet.

 

– Jeg er ennå i startfasen, produktet skal videreutvikles. Tanken er å kunne selge internasjonalt, derfor valgte jeg et engelsk navn på produktet. Jeg synes navnet klinger godt, og det sier noe om produktet.

Tanken er å kunne selge internasjonalt.

Kim Stian Bråstad, gründer

På vei ut for å pakke bilen, kommer Bråstad med vognbagen solid pakket inn. Fra huset og ut til bilen kunne både dyne og leker ramlet i snøen. Det slipper gründeren når han bruker sin egen smarte oppfinnelse.

– Det er folk over hele verden med dårlig plass. Jeg håper flest mulig kjøper løsningen min, et godt produkt for oppbevaring og transport. Som samtidig gir god beskyttelse av tingene, så de varer lengre. Det er også bra for miljøet, sier Bråstad.